Fandom

GTA Wiki

Wersja beta GTA III

6725stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja7 Share

Gwiazda (1).png
GTA III (logo - beta).jpg

Pierwotny wygląd loga gry

Na tej stronie przedstawione zostały elementy, które pojawiły się w wersji beta gry Grand Theft Auto III, lecz nie pojawiły się w wersji finalnej.

Produkcja gry Edytuj

Produkcja GTA III rozpoczęła się zapewne pod koniec roku 1999, po wydaniu na rynek Grand Theft Auto 2. Na początku grudnia została zarejestrowana nazwa GTA 3D, razem z nazwą GTA 4[1]. Pierwsze zrzuty ekranu z nowej gry pojawiły się na początku czerwca roku 2000[2]. Następnie, w internecie pojawiły się dwa filmy, przedstawiające kradzież pojazdu[3][4].

Wydanie Grand Theft Auto III zostało potwierdzone dopiero 1 listopada 2000, w wywiadzie strony IGN.com z Samem Houserem[5]. W tym okresie (listopad 2000) wykonane było już całe miasto, lecz nadal nieznana była nazwa gry. Pod koniec grudnia opis gry pojawił się w Official Playstation2 Magazine UK (została tam podana data wydania: październik 2001), zostały wtedy wydane kolejne zrzuty ekranowe z gry, przedstawiające Portland[6]. 30 stycznia 2001 zostało udostępnione oficjalne logo gry, a dzień później - kolejne zrzuty ekranu[7][8]. 31 stycznia 2001 została uruchomiona także strona fikcyjnej gazety Liberty Tree, na której zaczęły się pojawiać informacje o postaciach i ważnych wydarzeniach ze świata gry. 24 lutego 2001 strona IGN.com wydała film z gry, będący pierwszym swojego rodzaju jej trailerem[9].

Najważniejszym wydarzeniem w produkcji GTA III były targi E3, które odbyły się w Los Angeles; gra została przedstawiona na tych targach w kilku filmach[10].

Innym ważnym wydarzeniem, które zmieniło plany DMA Design, były zamachy terrorystyczne z 11 września 2001, które pośrednio spowodowały przesunięcie premiery gry z 2 października 2001 na 22 października tego roku[11]. Przesunięcie premiery zostało wymuszone niezbędnymi zmianami, m.in.: zmianie koloru radiowozu i usunięciu Darkla. 21 września został wydany oficjalny trailer gry[12].

Miasto Edytuj

Podczas kolejnych etapów tworzenia gry, miasto przechodziło wiele, często radykalnych zmian. Najważniejsze zmiany można przedstawić w trzech etapach:

Etap pierwszy Etap drugi Etap trzeci
Portland dodatkowe tereny na północ od Harwood, mniejsze Portland Harbor, brak mostu Callahan, długa ulica, biegnąca przez całą część miasta, brak jednego statku w Portland Harbor i dwóch molo w Atlantic Quays dodany most Callahan i jeden statek w Portland Harbor, dodatkowe tereny na północ od Harwood zredukowane do skrawka lądu, Portland Rock umieszczone bliżej plaży Portland dodane dwa mola i jeden statek w Atlantic Quays, usunięta długa ulica biegnąca przez całe Portland, dodatkowe tereny usunięte, Portland Rock bardziej oddalone od plaży Portland
Wyspa Staunton w Newport znajdował się port z kilkoma statkami, północna część wyspy przesunięta na wschód, na północy dodane lotnisko, na południowym zachodzie - plaża usunięta przystań i lotnisko, w Fort Staunton dodany plac budowy, długa ulica biegnąca z Rockford do Newport, północna część wyspy przesunięta na zachód ulica Rockford-Newport przybliżona do lądu, plaża na południowym zachodzie usunięta, zmieniona konstrukcja mostu zwodzonego Shoreside
Shoreside Vale część dystryktu była wyspą pokrytą w całości domami mieszkalnymi bd. część północna oddalona od części południowej, dodano połączenie ze stałym lądem i lotnisko zamiast części budynków

Mechanika gry Edytuj

Zmiany dosięgły także mechaniki gry: wszystkie zmiany zostały opisane poniżej.

HUD

  • We wczesnej wersji HUD-a gry:
    • w górnym prawym rogu ekranu pokazane były (żółtą czcionką) aktualna godzina i stan konta gracza;
    • w dolnym lewym rogu pokazany był radar, po jego lewej stronie pasek ze zdrowiem, a wyżej stan amunicji obecnie wybranej broni.
  • W późniejszych wersjach, HUD zaczął wyglądać tak jak obecnie; różnicą było wyświetlenie stanu konta i zdrowia czerwoną czcionką.
  • Następnie, kolor mapki, używanej na radarze zmienił się na niebieski, a przed premierą z powrotem na żółty.

Pojazdy Edytuj

Dyablo (III - 2).jpg

Pierwsza wersja Dyablo

School Bus (III - beta).jpg

Autobus szkolny (po prawej)

Najbardziej rzucającym się w oczy zmianom, w stosunku do wersji finalnej, uległy samochody. W wersji testowej gry miały one inny wygląd oraz nazwy. Dla przykładu, w pewnym stadium gry, wszystkie auta miały koła identyczne z tymi od sportowych wozów, łącznie z nimi (np. z Banshee). Te znane szerszej grupie zarówno graczy, jak i fanów serii, to:

Zmianie uległy też kolory aut policji. W wersji beta, były one niebieskie.

Wagony metra były bardziej dokładnie i realistycznie wykonane.

Na najstarszych artworkach gry pojawiły się takie samochody, jak van specjalisty do walki z insektami, czy trójwymiarowa wersja Buga. Nigdy nie pojawiły się w grze (prawdopodobnie), nawet podczas tzw. beta testów.

Bronie Edytuj

W grze miała pojawić się mina, jej tekstury nadal można znaleźć w plikach gry. Do tego wygląd kija bejsbolowego uległ zmianie. W założeniu bronie miały wyglądać bardziej realistycznie. Nie wiadomo, czy ich działanie miałoby być nieco inne. Wiadomo tylko, że wyrzutnia rakiet miała mieć sposobność zniszczenia Airtraina. Celownik przypominał bardziej ten z Grand Theft Auto: San Andreas.

Postacie Edytuj

Następna zmiana dotyczy postaci. W wersji beta, występowały trzy nieznane w wersji końcowej osoby: Darkel, Novy, Curtly i Butler. Z gry, jak i z plików został usunięty tylko ten trzeci. Darkel wciąż figuruje w plikach trójki, jak i w napisach końcowych (głosu użyczył mu Bill Fiore). Ostatecznie w GTA III nie pojawiły się też dzieci, choć zamierzano je tam prawdopodobnie umiejscowić. Takie informacje są sukcesywnie dementowane przez członków ekipy R*, lecz niewykluczone, że dzieje się tak ze względu na ogromną kontrowersyjność (do modu Hot Coffee z GTA: SA programiści też długo się nie przyznawali). Ich prawdopodobną obecność można wywnioskować po niektórych dialogach przechodniów (np., gdy gracz ukradnie pojazd jednej z zakupowiczek, ta krzyknie My baby!). Dzieci zostały całkowicie wymazane z plików gry, a nawet najstarsze screeny i artworki z prac nad grą ich nie pokazują. Możliwe jest, że pozostały tylko w sferze marzeń twórców, bądź były w najstarszej wersji produkcji, takiej z której nie pozostały żadne udokumentowane obrazki. Również zmianie uległ m.in. Salvatore Leone (w wersji beta miał na imię Frankie, i posiadał trochę inny wygląd). Modyfikacjom byli poddawani też członkowie gangów, np. Triady miały inne kombinezony, a ich kolor był czarny. Zniknęło też paru przechodniów, jak np. kobieta prowadząca taksówkę, czy czarnoskóry biznesmen.

Protagonista Edytuj

Jednym z największych zmian wśród postaci, uległ Claude. Z początku w założeniach, miał nawet nosić hawajską koszulę (projekt ten nie wyszedł poza kartkę papieru, bądź komputerowy szkicownik), jednak po wielu zmianach i próbach otrzymał swój aktualny wygląd. Próby stworzenia odpowiedniej postaci z początku były niezbyt udane, jednak programistom udało się osiągnąć żądany efekt. W pierwotnej wersji gry, jego imię też było nieznane. W tworzeniu Claude'a, można wyróżnić trzy główne jego wersje.

Biznesy Edytuj

Petrol (III).jpg

Reklama Petrol, widoczna na budynku po prawej

W wersji będącej w fazie testów i retuszy, istniały takie biznesy, jak przewoźniczy Felly Tours, studio tatuażu Redstar Tattoo Parlour, czat Why the Long Face?, cukierniczy Chinatown's Ice Cream Factory, spożywczy Sunny's Fresh Vegetables, piekarnia Big Ass Bagels nieznanej branży Budlee Fabric i D&G, fotograficzny Yoo Chi Fat Photolab, odzieżowy MB Clothing L.C., warsztat lakierniczy Duncan's Body & Paintshop, czy zajmujący się medycyną i farmaceutyką Surgical & Medical Supplies. Po żadnej nie pozostał ślad w ostatecznej grze. Już wtedy pojawiły się takie biznesy, jak: Gasoline (w grze zwane wtedy Petrol), oK, Oily Johnnie's, czy Samo's Wok.

Co ciekawe, w grze miał pojawić się sklep Collar & Cuffs. W plikach gry zostały jego tekstury, lecz wyglądał on zgoła odmiennie, niż w Grand Theft Auto: Vice City, gdzie w końcu wystąpił.

Krytyka Edytuj

Poprzez wycofanie niektórych elementów z gry, jak np. usunięcie możliwości zestrzelenia samolotu, czy ucięcie (choć nie można być tego pewnym, możliwe że to spekulacje, prawdopodobnie pomylono Dodo z DeadDodo) skrzydeł samolocikowi Dodo, jedynemu sterowalnemu samolotowi w grze, które pierwotnie miały być dłuższe, Rockstar Games było wielokrotnie krytykowane. Bezpowrotne zniknięcie tych i podobnych opcji częściowo rekompensują graczom różnorakie patche i mody, opierające się na pozostałościach z plików, bądź będące przeróbkami istniejących już obiektów. Niektóre z nich mają zgubne działanie dla gry, to jest, takowa zamraża się, po rozpoczęciu się jakiejś misji, itp.

Multiplayer Edytuj

W GTA III miał zostać wbudowany tryb multiplayer, lecz pomysł ten został porzucony. Po trybie multiplayer zostały:

  • jedna ikonka w pliku hud.txd (Wersja beta (III - 10).gif), przedstawiająca samochód policyjny. Takie ikonki zostały wprowadzone dopiero w GTA IV.
  • dwadzieścia dwie linijki w pliku american.gxt (a także innych plikach językowych), opisujące tryb multiplayer.

Plik american.gxt, zawiera nazwy wszystkich trybów multiplayer, które miały pojawić się w grze:

  • Tryb Deathmatch (Deathmatch)
  • Tryb Niewidzialny Deathmatch (Deathmatch stealth)
  • Zespołowy tryb Deathmatch (Team Deathmatch)
  • Zespołowy tryb Niewidzialny Deathmatch (Team Deathmatch stealth)
  • Gromadź szmal (Stash the Cash)
  • Zdobądź flagę (Capture the Flag)
  • Wyścig szczurów (Rat Race)
  • Dominacja (Domination)

Inne Edytuj

  • Początkowo w grze istniała opcja wyrywania kończyn lecz została usunięta, można ją przywrócić w wersji na PS2 używając kodu.
  • Oryginalnie podczas misji Vigilante, Paramedic i Firefighter, radio w pojeździe mogło tracić zasięg, a wtedy trzeba było jeździć w miarę blisko odpowiadającej jednostki.
  • Początkowo nie można było podjąć większości misji kiedy się chciało i tylko wtedy kiedy pracodawcy byli osiągalni (przykład wyciągnięty z plików gry: Toni wziął swoją mamę do opery - zadzwoń innym razem!).
  • Z gry usunięto dwa utwory:
    • AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap,
    • Tom Novy - Back to The Streets

Ciekawostki Edytuj

Wersja beta (III - 1).png

Pierwszy artwork gry

  • Pod koniec grudnia roku 1999 DMA Design udostępniło pierwszy artwork z GTA III - zamieszczony jest obok[13].
  • Istnieją plotki, że Claude w owej wersji gry wypowiadał się. Wnioskuje się to zapewne po głosach, jakie można zasłyszeć w pierwszym oficjalnym filmiku gry, np. „My boy's screaming a lot”, „Come on!”, lub „Get out of the car”. Rockstar oficjalnie potwierdził, że to nie jest głos Claude'a. Być może już w pierwotnych zamierzeniach miał być niemy, lecz w trailerze miało to dodać grze atrakcyjności.
  • Z początku logo GTA III było identyczne z logiem GTA2, tyle że zamiast cyfry 2 widniała na nim cyfra 3.

Przypisy

Więcej w Fandom

Losowa wiki