FANDOM

Gwiazda (1)

Taksówka (ang. Taxi) – czterodrzwiowy sedan używany jako taksówka, występujący prawie we wszystkich grach z serii Grand Theft Auto (z wyjątkiem dodatków London, gdzie tamtejsza taksówka nosi nazwę Londyńska taksówka i Chinatown Wars). Można ją łatwo rozpoznać, występuje zawsze w kolorze żółtym (w GTA San Andreas w warsztacie tuningowym TransFender możliwa jest zmiana koloru, jednak po wjechaniu do Pay 'n' Spray kolor taksówki z powrotem będzie żółty). Jest jednym z najczęściej występujących pojazdów na drogach, można ją znaleźć wszędzie. W grach uniwersum 3D można jej użyć do wykonywania misji taksówkarskiej.

Opis Edytuj

Uniwersum 2D Edytuj

W GTA 1, występują trzy rodzaje taksówki, każdy występuje w innym z trzech miast. Wariant, występujący w Liberty City, wzorowany jest na Portsmouthie, wariant z San Andreas na Vulture, wariant z Vice City - na Flamerze. W GTA 2, taksówka przypomina De Soto Taxicab z lat 40., z charakterystycznym wzorem na dachu. Występuje jedynie w Downtown (w pozostałych dystryktach pojawia się Taxi Xpress). Po zgnieceniu pojazdu, gracz otrzyma pickup podwójnej siły rażenia.

Parametry taksówek z obu gier nie są zadowalające. W GTA I, w poszczególnych miastach różnią się wyglądem, lecz zachowują takie same parametry: niską prędkość maksymalną i bardzo dobre prowadzenie. GTA 2, jest odwrotnie: taksówki mają dość dobrą prędkość maksymalną, lecz źle się sterują. Obie wersje mają średnią wytrzymałość.

Uniwersum 3D Edytuj

Od GTA III, taksówki zwykle są wzorowane na tych samych modelach, co radiowozy:

  • W GTA III i GTA Liberty City Stories, taksówka przypomina mieszankę Chevroleta Caprice i Forda Crown Victoria. W tej pierwszej grze występują jej dwa warianty, różniące się nieznacznie zderzakiem i napisem „Taxi” znajdującym się na górze pojazdu (patrz: galeria). Ich parametry są takie same. W obu grach, taksówki należą do firmy L.C.-Taxi.
  • W GTA Vice City i GTA Vice City Stories, taksówka przypomina Forda LTD.
  • W GTA Advance trochę przypomina radiowóz, lecz jest bardziej „prostokątna”.
  • W GTA San Andreas, jest wzorowana na Premierze, tak jak on, przypomina Chevroleta Caprice z lat 1991-96.

Chociaż wygląd taksówki w tym uniwersum bardzo się zmieniał, parametry wszystkich jej wersji są średnie. Jest wolniejsza od swojego policyjnego i cywilnego odpowiednika. Ma średnią prędkość maksymalną i przyspieszenie, jest średnio wytrzymała, dość dobrze się ją prowadzi, jest stabilna (co czyni ją najlepszym wyborem do wykonywania misji taksówkarskiej, oprócz specjalnych taksówek: Borgnine, Zebra i Bickle '76). Ma napęd na przednie koła, co redukuje utraty panowania nad kierownicą.

Uniwersum HD Edytuj

W GTA IV, występują dwa warianty taksówki:

  • pierwszy, produkowany przez firmę Declasse wzorowany na Chevrolecie Impali (2000-05), bardzo podobny do Merita;
  • drugi, produkowany przez firmę Vapid, przypominający Forda Crown Victoria P72, bardzo podobny do Staniera.

Obie wersje mogą mieć na dachach reklamy (m.in.: WTF, Conjoined Twins, The Science Of Crime, Weazel News, czy Banging Trash Can Lids For An Hour). Taksówki produkowane przez Vapid, wyglądają prawie identycznie, jak Police i NOOSE Cruisery.

Taksówka produkowana przez Declasse jest napędzana silnikiem V6, ma dość dobrą prędkość maksymalną i przyspieszenie. Ma lepsze prowadzenie i hamowanie, niż Merit, ma także lepsze zawieszenie, pozwalające jej lepiej wchodzić w zakręty.

Taksówka produkowana przez Vapid jest napędzana silnikiem V8. Jej prędkość maksymalna i przyspieszenie są dość dobre, hamowanie i zawieszenie - identyczne z Police Cruiserem.

Obie wersje taksówki występujące w tej grze, są dość wytrzymałe - potrafią wytrzymać kilkanaście mocnych uderzeń przez zniszczeniem.

W GTA V taksówki to żółto-niebieskie Staniery produkowane przez firmę Vapid. Podobnie jak w GTA IV na dachach taksówek znajdują się reklamy różnych firm lub filmów. Puste taksówki można znaleźć pod siedzibą firmy, a taksówki z możliwością wynajęcia najczęściej można spotkać w Centrum Vinewood.

Ciekawostki Edytuj

Taksówka (III - 3)

Porównanie dwóch wariantów pojazdu w GTA III

  • W niektórych grach jest domyślnie nastawiona pewna stacja radiowa w każdej taksówce. Są to:
  • W GTA San Andreas, chociaż taksówka jest niemalże identyczna z Premierem, ma ona napęd na przednie koła i nie ma ABS-u (Premier ma ABS i napęd na tylną oś). Ponadto w warsztacie tuningowym możliwa jest zmiana koloru na inny niż żółty - jednak po wjechaniu do Pay'n'spray kolor pojazdu będzie ponownie żółty.
  • W GTA III kradzież taksówki jest nagradzana kwotą $25, zaś w GTA VC oraz GTA SA nagroda wynosi $12.
  • Jeżeli w GTA 2 zdobędziemy taksówkę i zatrzymamy się w miejscu, gdzie chodzi dużo cywili, któryś z nich może wejść do środka. W takim przypadku lampa na dachu gaśnie, a my dostajemy 1 dolar (razy mnożnik) za sekundę.
  • W GTA III, na grillach taksówek, można zauważyć zamazany znak Forda, tak samo na radiowozach.
  • Jeżeli w GTA: San Andreas podjedziemy do wrogiego gangu taksówką z włączonym trybem misji taksówkarskiej i zaczniemy trąbić, takowy gang do nas podbiegnie i zacznie demolować samochód.
  • Kołpaki taksówek z GTA III, GTA: Vice City i w wersji beta GTA: San Andreas pochodzą z Fiata Punto II generacji.
  • W GTA III, jeśli gracz podjedzie pod zgniatarkę taksówką podczas wykonywania misji taksówkarskiej i wysiądzie drzwiami od strony pasażera, a następnie wsiądzie, wyrzucając pasażera z auta podczas podnoszenia auta przez dźwig, samochód zyska możliwość przenikania przez wszystkie tekstury, prócz podłoża. Będzie się również powiększał na skutek skręcania i coraz trudniej będzie go prowadzić. Jeśli gracz wpadnie nim pod mapę, po respawnie auto wróci do poprzednich rozmiarów. Po wyjściu z tak przemienionego pojazdu, nie da się do niego wejść z powrotem. Taka taksówka nie jest podatna na ostrzał, można ją jednak podpalić i utopić, a także zniszczyć uderzając w czołg.
  • W GTA III i GTA Vice City taksówka, podobnie jak inne taksówki, zamiast napisu „TAXI” ma napis „TAKI”. Nie wiadomo, czy jest to niedopatrzenie czy też żart ze strony twórców.

Galeria Edytuj