Wikia

GTA Wiki

Protagoniści

6263strony na
tej wiki
Dyskusja0

Protagoniści – osoby, których poczynaniami steruje gracz.

W uniwersum 3D protagoniści posiadają wiele cech wspólnych. Część z nich jest nowa w mieście (Victor Vance przyjechał do Vice City jako żołnierz, Niko Bellic zaś odwiedził Liberty City po listach kuzyna, nigdy wcześniej nie będąc w mieście a Tommy Vercetti przez transakcję narkotykową), część powraca do miasta po dłuższej przerwie (Carl Johnson do San Andreas po 5-letniej, Toni Cipriani do Liberty City po 4-letniej). Protagoniści z reguły nie posiadają na początku żadnych pieniędzy oraz broni, nie znają też wiele osób w mieście. W trakcie fabuły gier zdobywają sojuszników (takich jak Asuka Kasen, Wu Zi Mu czy Little Jacob).

Przeciwnikiem protagonisty jest antagonista. Zwykle są oni na początku fabuły gry przyjaciółmi protagonistów, jednak zdradzają ich, co jest przedmiotem fabuły (np. GTA III, gdzie Catalina zdradza Claude'a w scence wprowadzającej do gry czy GTA: Vice City Stories, gdzie zdrada wynika już w trzeciej misji), zdrada wychodzi na wierzch w jej trakcie (zdrada Big Smoke'a i Rydera w misji Zielony Sabre) lub nawet w ostatniej misji (co miało miejsce w przypadku Lance'a Vance'a w misji Uważaj na swoich przyjaciół).

Grand Theft Auto Edytuj

PC Edytuj

W wersji gry na PC możemy wybrać swojego protagonistę spośród 8 możliwości.

Bubba (GTA1).png
Bubba
Kivlov (GTA1).png
Kivlov
Travis (GTA1).png
Travis
Troy (GTA1).png
Troy
Divine (GTA1).png
Divine
Katie (GTA1).png
Katie
Mikki (GTA1).png
Mikki
Ulrika (GTA1).png
Ulrika

Game Boy ColorEdytuj

W wersji gry na Game Boya Color gracz ma do wyboru 9 protagonistów (w porównaniu z wersją na PC dodano Kelly'ego) oraz grupę protagonistów ukrytych.

Divine (GTA1 - 2).png
Divine
Katie (GTA1 - 2).png
Katie
Mikki (GTA1 - 2).png
Mikki
Ulrika (GTA1 - 2).png
Ulrika
Bubba (GTA1 - 2).png
Bubba
Kivlov (GTA1 - 2).png
Kivlov
Travis (GTA1 - 2).png
Travis
Troy (GTA1 - 2).png
Troy
Kelly (GTA1).png
Kelly

Twórcy ukryli dodatkową grupę 15 protagonistów. Aby uruchomić poniższą grupę, należy, przy wyborze Kelly'ego, nazwać go Sumner. Związane jest to z postacią Kelly'ego Sumnera, brytyjskiego biznesmena branży informatycznej. Postacie przedstawione to tak naprawdę zmodyfikowane wizerunki pracowników Tarantula Studios. Warto wspomnieć też fakt, iż Kelly to także zmodyfikowany wizerunek samego Sumnera.

Redneck (GTA1).png
Redneck
Bigmac (GTA1).png
Bigmac
Turbo (GTA1).png
Turbo
Rizzo (GTA1).png
Rizzo
Snowy (GTA1).png
Snowy
Thud (GTA1).png
Thud
Christie (GTA1).png
Christie
Brains (GTA1).png
Brains
Goodlad (GTA1).png
Goodlad
Skipper (GTA1).png
Skipper
Noodles (GTA1).png
Noodles
Fingers (GTA1).png
Fingers
Spook (GTA1).png
Spook
Dog End (GTA1).png
Dog End
Vinny (GTA1).png
Vinny

Grand Theft Auto: London Edytuj

W dodatkach London, podobnie jak w GTA I, możemy wybrać jedną z ośmiu postaci, z którymi będziemy prowadzili rozgrywkę.

Mick Casey (L1969).png
Mick Casey
Sid Vacant (L1969).png
Sid Vacant
Winston Henry (L1969).png
Winston Henry
Wolfie Vilans (L1969).png
Wolfie Vilans
Johnny Hawtorn (L1969).png
Johnny Hawtorn
Maurice Caine (L1969).png
Maurice Caine
Rodney Morash (L1969).png
Rodney Morash
Charles Jones (L1969).png
Charles Jones

Grand Theft Auto 2 Edytuj

PC Edytuj

W GTA 2 wersji na komputer stacjonarny możemy kierować Claude'em Speedem (sam Speed w grze nazywany jest różnie; każdy gang zwie go inaczej: Gecko, Jumbo, Kosai, Rooster, THC-303, Comrade, Grasshopper). W ciągu gry nie widzimy ani jego twarzy, ani jego artworka. W filmiku pokazanym przed grą jego postać gra Scott Maslen.

Claude Speed (GTA2).jpg
Claude Speed

Game Boy Color Edytuj

W wersji na GBC mamy do wyboru aż 6 protagonistów. Claude w tej wersji nie występuje.

Calligari (GTA2).png
Calligari
Paulo (GTA2).png
Paulo
Eddie (GTA2).png
Eddie
Ruben (GTA2).png
Ruben
Candy (GTA2).png
Candy
Gretchen (GTA2).png
Gretchen

Uniwersum 3D Edytuj

Grand Theft Auto III
Claude (III).jpg
Claude
W Grand Theft Auto III przyjdzie nam pokierować poczynaniami Claude'a. Claude podczas akcji gry nie wymawia ani jednego słowa, nie pojawi się także jego imię - jest to ostatni taki protagonista (każdy późniejszy główny bohater ma już swoją tożsamość oraz wypowiada się w ciągu fabuły gry). Claude został zdradzony przez swoją dziewczynę podczas napadu na bank. Udaje mu się uciec z konwoju więziennego. Po uzyskaniu wolności szuka zemsty.
Grand Theft Auto: Vice City
Tommy Vercetti (VC).jpg
Tommy Vercetti
Głównym bohaterem Vice City jest Thomas "Tommy" Vercetti. Po piętnastoletnim pobycie w więzieniu w Liberty City zostaje wysłany do Vice City aby wykonać transakcję narkotykową z braćmi Vance. Transakcja jednak zostaje przerwana, a Vercetti musi odzyskać pieniądze i narkotyki dla swojego szefa, Sonny'ego.
Grand Theft Auto: San Andreas
Carl Johnson (SA).jpg
Carl Johnson
W tej części GTA protagonistą jest Carl "CJ" Johnson. Przyjeżdża on z Liberty City do Los Santos po pięcioletniej przerwie. Powodem powrotu była śmierć matki - CJ chciał być na jej pogrzebie. Próbuje dojść do tego, kto ją zabił i pomaga upadającemu gangowi z Grove Street wrócić na szczyt.
Grand Theft Auto Advance
Mike (A).png
Mike
Mike – główny bohater GTA Advance. Pragnie wydostać się z Liberty City wraz ze swoim przyjacielem Vinniem. Sprawy się komplikują, gdy kompan ginie w wypadku. Mike chce się dowiedzieć, kto jest odpowiedzialny za śmierć przyjaciela i go pomścić.
Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Toni Cipriani (LCS).jpg
Toni Cipriani
Protagonistą tej odsłony GTA jest Antonio "Toni" Cipriani. Przybywa on do Liberty City po czteroletniej nieobecności i zostaje zmuszony do ponownego pięcia się po szczeblach kariery gangsterskiej. Wykonując kolejne misje dla swoich zleceniodawców staje się najbardziej szanowanym członkiem Rodziny Leone.
Grand Theft Auto: Vice City Stories
Victor Vance (VCS).jpg
Victor Vance
W GTA: Vice City Stories kierujemy dokonaniami Victora Vance'a. Zobligowany brakiem środków na leczenie dla chorego brata, Victor rozpoczyna pracę w Forcie Baxter. Jednak niedługo potem traci jedyne źródło dochodu i jest zmuszony zagłębić się w przestępczy świat Vice City.

Uniwersum HD Edytuj

Grand Theft Auto IV
Nikolai Bellic (IV).jpg
Niko Bellic
W Grand Theft Auto IV kierujemy poczynaniami Niko Bellica. Niko spędził siedem miesięcy na statku Platypus, w końcu popłynął nim do Liberty City. Po dopłynięciu do Liberty City rozstał się z ekipą statku, częściowo, aby spotkać się z kuzynem, częściowo, aby znaleźć zdrajcę oddziału, w którym służył podczas wojny. Kuzyn Niko - Roman, chwalił się wielkim sukcesem, który odniósł w Liberty City. Naprawdę zaś posiadał małą firmę taksówkarską i mieszkanie. Dowiedziawszy się o problemach kuzyna, postanawia mu pomóc.
Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned
Johnny Klebitz (IV).jpg
Johnny Klebitz
Głównym bohaterem jest Johnny Klebitz – zastępca lidera gangu motocyklowego "The Lost". Gdy Johny dostrzega, że przyszłość gangu nie zmierza w dobrym kierunku postanawia wziąć sprawy w swoje ręce.
Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony
Luis Lopez (TBGT).jpg
Luis Lopez
Główny bohater to Luis Lopez. Jest 25-letnim ochroniarzem i partnerem biznesowym Anthony'ego Prince'a, któremu pomaga w problemach z narkotykami i rosnącymi zewsząd długami.
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Huang Lee (CW - art).jpg
Huang Lee
Huang Lee jako rozpuszczony, bogaty dzieciak z Hong Kongu zawdzięcza swój stan swojemu ojcu, szefowi Triad z Kowloon. Po morderstwie jego ojca, Huang zostaje wezwany do Liberty City przez swojego wujka, Wu Lee, aby dostarczył mu "pamiątkę" rodzinną: miecz Yu Jian. Jednak po przyjeździe zostaje przez nieznanych sprawców postrzelony w głowę, porwany, ograbiony z miecza i zostawiony na śmierć.
Grand Theft Auto V
Michael De Santa (V).jpg
Michael De Santa
Michael De Santa ma żonę Amandę, oraz dwójkę dzieci - syna Jimmy'ego oraz córkę Tracey. Michael w przeszłości organizował napady na banki. W trosce o swoją rodzinę, zawarł układ z FIB, upozorował swoją śmierć oraz przeprowadził się do Los Santos. W skutek kiepskich relacji z żoną i dziećmi, Michael wraca do zawodu. Łączy siły z dawnym przyjacielem Trevorem, oraz protegowanym Franklinem.
Trevor (V).jpg
Trevor Philips
Trevor Philips – typ psychopaty, socjopaty, który nie liczy się z nikim. Jest byłym pilotem wojskowym, został wydalony z armii, gdy podczas testu psychologicznego okazało się, że jest niezrównoważony. Po wyrzuceniu z wojska, poznał Michaela. Obu mężczyzn połączyła silna przyjaźń, a także profesja którą się trudzili. Po nieudanym napadzie w North Yakton, Trevor myślał że Michael nie żyje. Prawdy dowiaduje się z telewizji, w której mówiono o napadzie na jubilera który zorganizował Michael. Trevor odnajduje go w Los Santos i mimo iż ma do niego żal, współpracuje z nim przy kolejnych rabunkach.
Franklin Clinton (V).png
Franklin Clinton
Franklin Clinton – młody, czarnoskóry chłopak pragnący wyrwać się z getta. Mieszka w Południowym Los Santos, oraz należy do gangu Rodzin z Chamberlain Hills, jednak nie angażuje się mocno w ich sprawy. Pracuje jako komornik dla Simeona Yetariana. Podczas próby odzyskania samochodu Jimmy'ego, poznaje Michaela, który wprowadza go do świata przestępczego. Franklin ma ciotkę Denise.
Grand Theft Auto Online
? (M - p).svg
protagonista
Protagonista to bohater stworzony przez gracza w specjalnym kreatorze postaci. W grze przedstawiony jest jako przyjaciel Lamara z Lifeinvadera, który na jego zaproszenie przylatuje do Los Santos. W czasie rozgrywki zapoznaje miejscowych gangsterów i wykonuje misje dla różnych pracodawców.

Więcej od Wikii

Losowa wiki