Wikia

GTA Wiki

Niko Bellic

6611stron na
tej wiki
Dyskusja0
POSTAĆ
Nikolai Bellic
Nikolai Bellic (IV).jpg
Występuje w
GTA IV
GTA IV: The Lost and Damned
GTA IV: The Ballad of Gay Tony
GTA Online
Aka Niko Bellic, NB, Nicky
Płeć Mężczyzna
Urodzony w 1978 w Jugosławii
Dom Liberty City
Narodowość Serb
Rodzina Milica Bellic (matka)
Roman Bellic (kuzyn)
Josef Bellic (brat)
Protagonista GTA Online (syn/córka, wybór gracza)
Związki Brucie Kibbutz, Jacob Hughes, Patrick McReary, Gerald McReary, Derrick McReary, Francis McReary, Phil Bell, Elizabeta Torres, Playboy X, Dwayne Forge, Bernie Crane, Ray Boccino, Jimmy Pegorino, Manny Escuela, Mallorie Bardas, Darko Brevic, Hossan Ramzy, Dave Bosoy, Michelle, Kiki Jenkins, Carmen Ortiz, Alexandra Chilton, Kate McReary
Głos Michael Hollick
Nikolai Bellic (IV - art).jpg

Artwork przedstawiający Niko Bellica

Nikolai „Niko” Bellic (serb. Нико Белић; ur. 1978) – główny bohater Grand Theft Auto IV, występujący także w obu dodatkach do tej gry jako poboczna postać.

Przeszłość Edytuj

Można się domyślić, że Niko urodził się w Jugosławii; dorastał w małym miasteczku w Serbii razem ze swoim kuzynem Romanem. Jego ojciec był alkoholikiem, jego matka (Milica Bellic) cierpiała z tego powodu, była także nieszczęśliwa, że jej syn dorasta w takich warunkach. Jego ciotka (matka Romana) została zgwałcona i zabita, Niko zataił ten fakt przed Romanem, powiedział mu, że zginęła w pożarze domu.

Jako nastolatek Niko zaciągnął się do wojska - podczas wojny w Jugosławii był pilotem helikoptera i piechurem. Podczas wojny, Niko zobaczył wiele aktów przemocy (jeden z nich opisał w misji Rigged to Blow). Pewnego razu, razem z piętnastoma kolegami (większość z jego rodzinnego miasta) uczestniczył w misji na terytorium wroga. Zostali tam zaskoczeni przez wroga, dwunastu zginęło, trzech przeżyło (Niko, Florian i Darko). Niko wiedział, że jego jednostka została zdradzona przez jednego z jej członków - od tego momentu pragnął znaleźć zdrajcę.

Po zakończeniu wojny, Roman wyjechał do Liberty City by tam zacząć nowe życie; Niko spędził następną dekadę, pracując dla europejskich gangsterów, co doprowadziło go do krótkiej odsiadki. Po wyjściu z więzienia, zaczął pracować dla Raya Bulgarina - zajmował się handlem ludźmi. Kiedy jeden z transportów zatonął na Morzu Adriatyckim, Ray oskarżył Niko o doprowadzenie do tego nieszczęścia i kradzież pieniędzy. Aby uciec przed Bulgarinem, Niko wstąpił do marynarki handlowej.

Zdarzenia z gry Edytuj

Niko spędził siedem miesięcy na statku Platypus, w końcu popłynął nim do Liberty City. Po dopłynięciu do Liberty City rozstał się z ekipą statku, częściowo, aby spotkać się z kuzynem, częściowo, aby znaleźć zdrajcę oddziału, w którym służył podczas wojny. Kuzyn Niko - Roman, chwalił się wielkim sukcesem, który odniósł w Liberty City. Naprawdę zaś posiadał małą firmę taksówkarską i mieszkanie. Z powodu swojego zamiłowania do hazardu był także bardzo zadłużony. Znajomości Romana doprowadziły do współpracy Niko i rosyjskiej mafii.

Kartoteka Edytuj

Nagłówek bazy LCPD (IV).png

NAZWISKO Bellic
IMIĘ Niko
WIEK 30
MIEJSCE URODZENIA Nieznane
POWIĄZANIA Powiązany z Rosjanami i zachodnioindyjskimi przestępcami w Broker.
REJESTR PRZEST. 2008 – Kradzież samochodów na większą skalę
ADNOTACJE Najnowszy imigrant przybywający do Liberty City z Europy Wschodniej.
Wydaje się, że unika posłuszeństwa jednej konkretnej organizacji przestępczej.

SURNAME Bellic
FIRST NAME Niko
AGE 30
PLACE OF BIRTH Unknown
AFFILIATIONS Linked to Russian and West Indian Criminals in Broker.
CRYMINAL RECORD 2008 – Grand Theft Auto
NOTES Recent immigrant to Liberty City from Eastern Europe.
Appears to be avoiding allegiance to one particular criminal organization.

Występowanie w misjach Edytuj

Grand Theft Auto IV

  • Niko jest protagonistą tej gry, występuje więc w każdej misji.

Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned

Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony

Ciekawostki Edytuj

  • Występowanie Niko w misji Clean and Serene (The Lost and Damned) było praktycznie niemożliwe. Niko mógł wówczas przebywać tylko w Dukes, Broker lub Bohan. Jest to prawdopodobnie Easter egg.
  • Niko bardzo przypomina Sashę z filmu "Za linią wroga" i nie jest to przypadkowe podobieństwo, ponieważ rosyjski aktor Władimir Maszkow (grającego w filmie bośniackiego Serba) dostał propozycję od Rockstara, lecz ją odrzucił. W jednym ze sklepów można nawet kupić niebieską kurtkę stylizowaną na tę którą Sasha miał w filmie.
  • Samo nazwisko Niko i jego wymowa jest niepoprawna - w języku serbskim nie występują podwójne samogłoski, a w grze nazwisko jest wypowiadane belik, a prawidłową formą wymowy jest belić.
  • Niko może zostać wybrany jako ojciec w Grand Theft Auto Online.
  • Niko ma bliznę na lewej brwi (podobną ma Florian Cravic).
  • Niko, razem z Patrickiem McReary, może zostać znaleziony i zabity podczas misji Ladies Half Price w The Ballad of Gay Tony. Niko i Packie mają wówczas ogromną ilość zdrowia. By ich zabić trzeba co najmniej 3 minuty strzelać do nich z APC.
  • W języku serbskim wyraz niko oznacza nikt, żaden.
  • Niko, podczas jednego z przyjacielskich wypadów z Little Jacobem, wyznaje, że sam nie pamięta, ile ma lat - przestał liczyć, od kiedy zginęło jego 12 przyjaciół.
  • Podczas innego spotkania z Romanem, ten zapyta, czy Niko wie, co się stało z Marko, ich przyjacielem z dzieciństwa. Potem zapyta o Milę Tadic. W trakcie rozmowy okaże się, że Tadic była prawdopodobnie dziewczyną Niko, ale zostawiła go dla Romana, który na koniec rozmowy powie Niko, że Mila była puszczalska.
  • Motion Capture Niko stworzyli między innymi Michael Hollick, który podłożył mu głos i Mario D'Leon, który podkładał głos Luisowi Lopezowi.
Niko Bellic (O).png

Jako ojciec protagonisty GTA Online

  • Michael Hollick nie użyczył głosu Niko w The Lost and Damned ani w The Ballad of Gay Tony, gdyż wcześniej pokłócił się z Rockstar Games, bo według niego dostał od nich niewystarczającą sumę pieniędzy. W obu dodatkach kwestie Niko pochodzą z GTA IV. Mimo to Michael Hollick znajduje się w napisach końcowych obu dodatków.
  • Niko jest też jedynym protagonistą urodzonym w Europie (nie licząc Toniego Cipraniego i Tommy'ego Vercettiego, którzy mają jedynie europejskie korzenie), pomijając protagonistów dodatków do Grand Theft Auto I.
  • Niko zostaje dwa razy wspomniany w GTA V. Raz przez Lestera, a drugi raz przez Packiego. Lester mówi o nim „Był jeden taki z Europy Wschodniej, działał coś w Liberty City, ale jakoś przycichł”.
  • W GTA V, możemy zauważyć Jimmy'ego, syna Michaela przeglądającego na laptopie profil Niko na Lifeinvader.
  • W GTA V Packie po napadzie na biuro powiedział, że Niko nie żyje. Nie jest to prawdą, gdyż Niko i Roman mają profil na Lifeinvaderze. Może to oznaczać, że zakończenie Zemsta jest kanoniczne.
  • Telefon Niko korzysta z usług sieci Whiz Wireless.
  • Niko jest pierwszym protagonistą będący Słowianinem.
  • W czasie akcji GTA V możemy się dowiedzieć, że Niko faktycznie porzucił życie gangstera. Z Lifeinvadera można wyczytać, że z powrotem z kuzynem zamieszkali w Broker, a odbudowana w 2009 (czas akcji GTA Chinatown Wars) firma taksówkarska jest jego miejscem pracy. Mimo iż po ukończeniu GTA IV zostanie usuniętych kilka numerów telefonu (np. do Mallorie), w GTA V ma ich w znajomych.

Więcej od Wikii

Losowa wiki