FANDOM

Disambig Ten artykuł opisuje miasto z gry Grand Theft Auto. Może chodziło Ci o miasto z uniwersum 3D (Grand Theft Auto III, Vice City, San Andreas, Advance, Liberty City Stories) lub o miasto z uniwersum HD (Grand Theft Auto IV, Chinatown Wars)?

Liberty City (GTA1) (mapa)

Podział Liberty City na dzielnice (patrz: większa wersja, bez podziału)

Liberty City – jedno z trzech miast występujących w Grand Theft Auto I. Gracz odwiedza je jako pierwsze, w tym mieście rozgrywa się akcja dwóch pierwszych scenariuszy — Gangsta Bang i Heist Almighty.

Historia Edytuj

Ziemie obecnego Liberty City należały kiedyś do Indian. W 1603 roku obszar ten odkryli Belgijscy osadnicy, którzy wykupili własność Indian za $37, baryłkę miodu i worek piór. Na wykupionych ziemiach stworzyli miasto składające się z pięciu dzielnic: Liberty Island (wraz z Nixon Island i Law Island), Brix, Estoria, Kings i Brocklyn. Przez kolejne lata do Liberty City przybywało coraz więcej imigrantów, którzy spowodowali m. in. wielką plagę w Law Island, która zdziesiątkowała ludność. Później w latach 70. XX wieku całe Liberty City zbankrutowało z niewiadomych przyczyn. W ostatnich latach zwiększył się również odsetek zorganizowanej przestępczości w mieście.

O mieście Edytuj

W porównaniu z Liberty City z późniejszych gier, geografia i podział miasta są bardziej podobne do tych z Nowego Jorku. Podobnie jak pierwowzór, Liberty City dzieli się na dwa lądy stałe, położone na zachodzie i południowym wschodzie, dużą wyspę (w jej centralnej części znajduje się park, bardzo podobny do Central Parku w Nowym Jorku), znajdującą się w centralnej części miasta i na parę mniejszych wysepek. Wszystkie części miasta są połączone mostami, dodatkowo wokół miasta biegnie linia metra, miasto posiada też doki. Sąsiadujące z Nowym Jorkiem New Jersey zostało także przedstawione w grze jako oddzielny stan (tutaj New Guernsey). Sytuacja ta jest bardzo podobna do sytuacji Alderney w Grand Theft Auto IV.

Tak jak Nowy Jork, Liberty City jest bardzo uprzemysłowionym miastem. Oprócz dużego parku w centralnej części miasta, nie ma już większych terenów zielonych.

Podział miasta Edytuj

Liberty City jest podzielone na największą ilość dzielnic spośród trzech miast występujących w GTA I – w mieście można ich wyróżnić 20. Zazwyczaj, ich granice pokrywają się z granicami dzielnic Nowego Jorku, niektóre z nich mają bardzo podobne nazwy. Oto ich lista:

Służby publiczne Edytuj

W mieście funkcjonują następujące służby publiczne:

Biznesy Edytuj