Wikia

GTA Wiki

Dodo

6611stron na
tej wiki
Dyskusja0
Gwiazda (1).png
POJAZD
Dodo
Dodo (III).jpg
Występuje w
GTA III
GTA San Andreas
GTA Liberty City Stories
GTA V
Typ awionetka
Przypomina Cessna 152
Zobacz Wodolot,
DeadDodo

Disambig.svg Może chodziło Ci o postać Dodo?

Dodo – mała awionetka występująca w Grand Theft Auto III oraz Grand Theft Auto: San Andreas, a także w kodzie gry Grand Theft Auto: Liberty City Stories. W obu grach, samolot przypomina starsze modele Cessny 152.

W Grand Theft Auto III, Dodo ma krótkie skrzydła, wyglądające na obcięte, czyniące ów samolot trudnym w oderwaniu od podłoża na dłuższy czas (stąd nazwa - Dodo, bowiem ptak od którego się wzięła, był nielotem), podczas gdy w GTA: San Andreas skrzydła mają pełną długość. Awionetka zawsze występuje w kolorach czerwonym i białym. W obu grach, zachowuje się tak samo - im szybciej kręci się śmigło, tym bardziej jest niestabilny.

Ogółem, parametry samolotu nie są zbyt dobre - w obu grach, mimo iż jest on w miarę szybki, słaby silnik nie pozwala na jego szybkie wznoszenie się. Dodo, sterowane przez komputer (DeadDodo), można zobaczyć w GTA III i Vice City - zestrzelenie ich spowoduje otrzymanie przez gracza trzeciego lub czwartego stopnia złej sławy.

Awionetka może zostać przywołana poprzez użycie Cheat Device'a w GTA: Liberty City Stories, lecz jest bezużyteczna - nie można wystartować nią w powietrze z powodu całkowitego braku przyspieszenia.

W Grand Theft Auto III Dodo wykorzystywany jest tylko w jednej misji (Grand Theft Aero). W pozostałych misjach, gdzie pojawia się samolot (Kropla w oceanie oraz Wyrzutnia ziemia-powietrze), wykorzystywana jest wersja DeadDodo. Dodo miał się również pojawić w jednej z misji dla Darkela, ale misja razem z pracodawcą została usunięta.

W GTA: San Andreas, samolot występuje w misji Swobodne lądowanie, gdzie gracz używa go w celu dostania się na pokład odrzutowca z zabójcami.

W Grand Theft Auto V wersja przystosowana do lądowania na wodzie (jak Skimmer) zostanie dodana tylko na platformy PlayStation 4, Xbox One oraz PC dla graczy powracających z konsol siódmej generacji.

Wersja samolotu nieprzystosowana do lądowania na wodzie miała się pojawić w wersji beta GTA V, ale została usunięta z nieznanych przyczyn. Samolot można zdobyć za pomocą modyfikacji.

Jak latać Dodo w GTA III Edytuj

Specyfika Dodo w Grand Theft Auto III (krótkie skrzydła, niekorzystnie umieszczony środek ciężkości i podatność na boczny wiatr) sprawia, że lot tym pojazdem nastręcza graczom wielu trudności.

Aby oderwać się od ziemi, należy na prostej drodze (najlepiej płycie lotniska) rozpędzić awionetkę i już od pierwszych chwil, gdy samolocik nabierze prędkości, nacisnąć Num 6. Dziób Dodo pochyli się ku przodowi; należy „wyczuć” moment graniczny, to jest taki, w którym dziób osiągnie największy przechył, lecz jeszcze nie zaryje o asfalt, i puścić wspomniany już klawisz.

Samolot wtedy szybko wzbije się w powietrze, a jego lot należy korygować tym samym klawiszem, którym przyciskaliśmy przód pojazdu do ziemi, bowiem tył Dodo ciąży ku dołowi i ciągnie awionetkę na ziemię. Klawisz ten najlepiej naciskać, gdy zacznie widać nad skrzydłami dziób awionetki.

Gdy chcemy wzlecieć wyżej, wystarczy trochę dłużej przytrzymać klawisz odpowiedzialny za spadek samolotu. Po puszczeniu przycisku zacznie on na początku spadać, lecz po chwili ponownie wzleci w powietrze. Nie należy wciskać jednak klawisza Num 9 w tym celu, gdyż spowoduje to, że nasz samolot zacznie gwałtownie spadać, co bardzo często nie kończy się dla nas dobrze.

Samolot cechuje spora nadsterowność, toteż wyniesiony w niebo, nie pozwala na precyzyjną kontrolę toru lotu; każda korekta musi być delikatna, gdy samolot osiągnie już maksymalny pułap, bo może skończyć się utraceniem kontroli nad pojazdem i kolizją/śmiercią gracza w skutek zapalenia się Dodo. Na przeszkodzie samolotu stoją niewidzialne ściany oraz kamery wyjątkowych skoków; gdy gracz wleci na teren z ulokowaną na nim rampą, kamera uchwyci przelatujący samolot, tak jakby to był skaczący pojazd, i nie wyłączy się dopóty, dopóki gracz nie wyląduje.

Lądowanie jest najbardziej problematycznym elementem obsługi Dodo. Aby zakończyć lot, należy wciskać klawisz Num 9, tak by samolot stanął słupka i wytracił prędkość. Wtedy spadnie na dół. Z reguły towarzyszy temu zapłon kadłuba, wynikający z siły, z jaką Dodo spada na ziemię. Aby wylądować bez uszczerbku na kondycji pojazdu, trzeba znaleźć płaskie, szerokie i długie podłoże mogące posłużyć za lądowisko. Gdy samolot zetknie się kołami z ziemią, należy zahamować go ww. klawiszem, co zabiera jednak trochę czasu, w którym awionetka ciągle porusza się do przodu.

Występowanie Edytuj

Grand Theft Auto III

  • Na północno-zachodnim końcu najdłuższego pasa startowego.
  • W hangarze na północny wschód od najkrótszego pasa startowego.
  • W hangarze w północnej części lotniska (w tym samym miejscu, gdzie dzieje się akcja Grand Theft Aero, samolot ten pojawia się tam dopiero po tamtej misji).
  • W garażu import-eksport w Portland, po ukończeniu całej listy.

Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: Liberty City Stories

  • Dodo może zostać przywołane jedynie poprzez trainer.

Ciekawostki Edytuj

  • Dodo miał wystąpić w Grand Theft Auto IV. Wskazuje na to linijka kodu, pozostawiona w pliku handling.dat.
  • Na samolocie w GTA III jest namalowany kod Y-ME369, część kodu czyta się podobnie jak zwrot "Why me?" (ang. dlaczego ja?).
  • Nazwa samolotu pochodzi od nazwy wymarłego ptaka nielotnego, dronta dodo.
  • W GTA III śmigło Dodo kręci się nawet gdy się go wysadzi; co ciekawe, śmigło Dodo latającego nad miastem nigdy się nie kręci.
  • W GTA III gdy będziemy próbowali lecieć na kraniec mapy, wtedy awionetka sama nam zawróci.
  • W Dodo z GTA San Andreas nie kręcą się koła.

Galeria Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki